Elke branche heeft individuele eisen voor geschikte bedrijfssoftware. Er zijn immers specifieke processen in elke branche die door de software in kaart moeten worden gebracht. Dit geldt zowel voor interne bedrijfsprocessen als voor klantrelatieprocessen. In het volgende zullen we daarom crm-software voor interieurontwerpers of interieurontwerpers nader bekijken. Eerst moet echter de volgende vraag worden beantwoord: Wat is CRM?
Wat is CRM?
De afkorting “CRM” verwijst naar customer relationship management. In het Duits gebruik zijn de afkorting “CRM” en de termen “customer relationship management” of “customer care” gebruikelijk.
In de kern verwijst CRM naar twee dingen. Enerzijds gaat het om de consistente oriëntatie van een bedrijf of een organisatie op haar eigen klanten. Aan de andere kant gaat dit echter onvermijdelijk hand in hand met het strategisch ontwerpen van alle klantrelatieprocessen.
Welke taken voert CRM-software uit?
Op dit moment speelt CRM-software een elementaire rol. CRM-software stelt bedrijven in staat om alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen.
Het systeem fungeert als een centrale database voor alle belangrijke klantgegevens. Ongeacht de betreffende business unit of afdeling hebben alle medewerkers met de benodigde toegangsautorisaties toegang tot deze klantgegevens.
Voordelen van CRM software
De centrale oriëntatie van CRM-software heeft voordelen voor bedrijven.
Geoptimaliseerde samenwerking
Door bijvoorbeeld een holistisch systeem voor klantrelatiebeheer te gebruiken, kan afdelingsoverschrijdende samenwerking worden verbeterd. In dit verband wordt ook een volledige uitwisseling van informatie en gegevens tussen alle bedrijfssectoren mogelijk gemaakt.
Analyse
Daarnaast hebben veel moderne CRM-systemen ook geïntegreerde analysefuncties die kunnen worden gebruikt om waardevolle inzichten te krijgen in uw eigen klanten en marktveranderingen in het algemeen.
Automatisering
Last but not least profiteren bedrijven vooral van het gebruik van CRM-software van automatisering. Deze spelen een merkbare rol, met name bij de uitvoering van administratieve activiteiten. De softwarematige verwerking van deze activiteiten ontlast het personeel en krijgt zo extra capaciteiten om zich tot meer gerichte taken te wenden.
Ook interieurontwerpers en interieurontwerpers profiteren van al deze aspecten. Daarnaast zijn echter verdere branchespecifieke functies vereist. In het volgende zullen daarom enkele belangrijke van deze functies als voorbeelden worden gepresenteerd.
CRM-software voor binnenhuisarchitecten
Individualisering wordt steeds belangrijker in alle sectoren. Van maatwerkproducten in productie tot maatwerkpakketten in de leasebranche, de persoonlijke wensen van de klant staan steeds meer centraal. De Inn architectuur gaat over het vastleggen van de individuele klantwensen en deze implementeren in ideeën en uiteindelijk haalbare concepten.
Projectmanagement
Hiervoor is softwareondersteuning nodig. Door gebruik te maken van CRM software met functies uit het veld van projectmanagement kunnen bedrijfsprocessen efficiënter worden gemaakt. Ze houden bijvoorbeeld altijd belangrijke mijlpalen bij en zorgen er zo voor dat er geen vertragingen zijn. Dankzij centraal datamanagement hebben alle projectdeelnemers ook toegang tot de benodigde informatie. Een herhaalde vraag met de klant raakt dus ook achterhaald.
Factuur
Dit gaat ook gepaard met een efficiënte facturatie. In de projectbusiness is het maken van facturen meestal een progressief proces dat de voortgang van het project volgt. Door gebruik te maken van de juiste CRM software kan de voortgang ook direct worden overgezet naar de factuurmodule. Zo worden bedrijven aanzienlijk ontlast van administratieve processen.
Mobiliteit
Mobiele beschikbaarheid van CRM-software is ook niet onbelangrijk in interieurontwerp. Op deze manier heeft u de mogelijkheid om de voortgang van het project aan klanten ter plaatse te demonstreren en wijzigingsverzoeken direct aan de softwarekant te noteren. Met een stabiele internetverbinding wordt alle belangrijke informatie rechtstreeks naar collega’s op kantoor verzonden, zodat workflows worden versneld en verbeterd.
CAD Ruimtelijke Ordening
Specifiek voor bouwbedrijven, architecten en interieurontwerpers is ook het gebruik van CAD-programma’s. De afkorting “CAD” verwijst naar computerondersteund ontwerp. CAD-programma’s ondersteunen echter niet alleen interne processen in deze bedrijven. Ze kunnen ook worden gebruikt om klanten een betere indruk te geven van het geplande project door middel van visuele ondersteuning. Daarom moeten interieurontwerpers bij het kiezen van een geschikte CRM-software letten op welke interfaces, verbindingen en add-ons beschikbaar zijn.
Hoe u de juiste CRM-software voor uw branche kunt vinden
Vanwege de diversiteit van de CRM-markt is het voor veel binnenhuisarchitecten echter vaak niet eenvoudig om een geschikt systeem bij te houden of zelfs te selecteren.
Om de selectie in het begin te beperken, moeten bedrijven zich richten op CRM-providers die bekend zijn met de vereisten van hun branche. De systemen van deze aanbieders hebben bepaalde functies gestandaardiseerd, die vooral vaak nodig zijn in de interieursector.
Welke rol spelen de specificaties?
Ongeacht de aansluiting bij de industrie spelen echter ook de individuele vereisten van het bedrijf een grote rol. Bedrijven moeten deze definiëren voordat ze een CRM-software selecteren en deze in detail vastleggen in de vorm van een vereistespecificatie. De specificaties dienen dan als basis voor de selectie van een adequaat CRM-systeem.
Conclusie: Eisen variëren
Samenvattend kan worden gezegd dat interieurontwerpers veel baat kunnen hebben bij het gebruik van geschikte CRM-software. Om het volledige potentieel van het nieuwe systeem te kunnen ontvouwen, moet het echter ook worden ontworpen voor gebruik in de respectieve onderneming. Branchegerichtheid speelt hierbij een doorslaggevende rol.